کد خبر: ۹۱۵۳۲۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۸ 09 November 2020

به گزارش تابناک سمنان بعد از مدت‌ها انتظار و زمانی که کم‌کم خودمان را برای تجربه‌ی Cyberpunk 2077 آماده می‌کردیم، این بازی مجددا تاخیر خورد. اگر حتی ذره‌ای از صنعت بازی‌های ویدیویی آشنا باشید، با این بازی به شدت مورد انتظار آشنا شده‌اید. هیجان بسیار زیادی برای این بازی ایجاد شده و انتظارات بازی‌بازان هم بسیار بالاست. اما درست زمانی که کسی انتظارش را نداشت، سی‌دی پراجکت رد (CD Projekt RED) زمان انتشار بازی را عقب انداخت. نکته‌ی جالب اینجاست که کمی قبل‌تر از این خبر، Cyberpunk 2077 به اصطلاح گلد (Gold) شده و روند ساخت آن به پایان رسیده بود. تبلیغات ویدیویی جدید بازی هم با حضور کیانو ریوز (Keanu Reeves) و تصاویری از داخل بازی منتشر می‌شدند و صبر بازی‌بازان را کم‌تر از قبل می‌کردند. اما به ناگهان تصمیم سی‌دی پراجکت عوض شد و بازی تاخیر خورد و حالا به جای ۲۹ آبان (۱۹ نوامبر)، باید تا ۲۰ آذر (۱۰ دسامبر) صبر کنیم. این اتفاق نوعی دو دستگی بین هواداران ایجاد کرد: برخی با تاخیر بازی مشکلی نداشتند و ترجیح می‌دهند که در نهایت با تجربه‌ای کم نقص مواجه شوند. برخی دیگر اما از تاخیرهای زیاد بازی خسته شده‌اند و تا تهدید کارکنان سی‌دی پراجکت هم پیش رفته‌اند. در این مقاله دلایل درست و منطقی بودن تاخیر Cyberpunk 2077 را بررسی می‌کنیم.

تاخیر در عرضه‌ی بازی‌ها اصلا چیز جدیدی نیست؛ به خصوص اگر این بازی برای چند پلتفرم مختلف در حال توسعه باشد. در مورد Cyberpunk 2077 اما ماجرا کمی فرق دارد. بیش از ۳ سال انتظار برای یک بازی و مواجه شدن با تاخیرهای مداوم، اصلا خوشایند نیست. افراد زیادی از مدت‌ها پیش بازی را پیش خرید کرده بودند؛ اما بر اساس آمار، تعداد درخواست برای بازگشت هزینه‌ی پرداختی بسیار کم بوده است. پس می‌توان نتیجه گرفت که انتظارات از بازی هنوز مثل قبل و یا حتی بیشتر است. بالاخره این تاخیرهای متوالی باید بازی را بهتر از قبل کنند. جمله‌ی معروفی از شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto) در این مورد وجود دارد: “بازی که تاخیر می‌خورد، در نهایت به یک تجربه‌ی خوب تبدیل می‌شود؛ اما بازی که با عجله ساخته شود، همیشه بد است.” این جاست که تصمیم سی‌دی پراجکت برای تاخیر سایبرپانک منطقی می‌شود. بعد از چندین سال توسعه، هزینه‌های مختلف و از همه مهم‌تر انتظارات هواداران، عجله در مراحل پایانی همه چیز را از بین می‌برد. این درست مخالف هدفی است که سی‌دی پراجکت برای Cyberpunk 2077 در نظر گرفته است: تبدیل شدن به یکی از بهترین بازی‌های تاریخ.

دلایل زیادی برای تاخیر در بازی‌ها وجود دارد. بسیاری از بازی‌های مستقل که در کیک استارتر (Kickstarter) و ایندی گوگو (Indiegogo) می‌بینیم، در میانه‌ی راه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و تاخیر خورده و یا حتی به کلی لغو می‌شوند. بازی‌های AAA هم از این مشکلات به دور نیستند. بعضی از این بازی‌ها صرفا به خاطر بیشتر کردن پیش خریدها قبل از انتشار یک بازی بد تاخیر خورده‌اند. موارد دیگری هم وجود دارند که اصلا به پیش فروش و انتشار نرسیده‌ و پس از مدتی تاخیر لغو می‌شوند. اما در اکثر موارد، نتیجه‌ی تاخیر یک بازی، بهتر شدن است.

در مورد علت تاخیر اخیر Cyberpunk 2077، اطلاعات دقیقی منتشر نشده است؛ اما به گفته‌ی سی‌دی پراجکت، توسعه‌‌ی بازی برای پلتفرم‌های متعدد و دورکاری کارکنان به خاطر بیماری کرونا از دلایل اصلی آن هستند. توسعه‌ی بازی به این گستردگی به خودی خود سخت است و دورکاری و جدا شدن اعضای تیم‌های مختلف از هم کار را سخت‌تر از قبل می‌کند. حالا شاید با خودتان بگویید مگر ۲۱ روز چقدر می‌تواند روی توسعه‌ی یک بازی بزرگ و پیچیده تاثیر بگذارد؟ به گفته‌ی سی‌دی پراجکت، تاثیر آن بسیار زیاد و چشم‌گیر است. به علاوه، توسعه‌ی بازی به طور کلی به اتمام رسیده و در طی این مدت توسعه‌دهندگان به رفع مشکلات و اشکالات فنی بازی می‌پردازند. در واقع Cyberpunk 2077 همین حالا از ابتدا تا انتها برروی تمام پلتفرم‌ها قابل بازی است. علت اعلام گلد شدن بازی هم همین بود. این مسئله‌ای است که تا حدودی طرفداران را گیج کرده است: مگر گلد شدن بازی به معنی تمام شدن مراحل توسعه‌ی آن نیست؟ گلد شدن بازی در واقع نشان دهنده‌ی تمام شدن مراحل اصلی ساخت است و در این مرحله، بازی به طور کامل قابل تجربه است؛ اما هنوز کار آن کاملا تمام نشده. این بخش از ساخت به ویژه برای بازی به گسترگی سایبرپانک بسیار مهم است.

روند ساخت بازی به این گستردگی به خودی خود سخت است و دورکاری و جدا شدن اعضای تیم‌های مختلف از هم کار را سخت‌تر از قبل می‌کند. توسعه‌ی بازی به طور کلی به اتمام رسیده و در طی این ۲۱ روز، توسعه‌دهندگان به رفع مشکلات و اشکالات فنی بازی می‌پردازند. در واقع Cyberpunk 2077 همین حالا از ابتدا تا انتها برروی تمام پلتفرم‌ها قابل بازی است. علت اعلام گلد شدن بازی هم همین بود.

اگر فشارها و محدودیت زمانی فعلی نبود، شاید حتی بیشتر از این باید برای سایبرپانک صبر می‌کردیم. در واقع سی‌دی پراجکت به دنبال بی نقص کردن بازی است؛ ولی می‌دانیم که این کار تقریبا غیرممکن است و تهدید شدن به مرگ هم تاثیر مثبت چندانی روی این موضوع ندارد. پس بهتر است فعلا به سی‌دی پراجکتی که توانایی خود در ساخت شاهکار را چندین بار اثبات کرده است، اعتماد کنیم. با وجود زمان زیادی که صرف توسعه‌ی بازی‌ها می‌کنند، محتوای نهایی عالی است و همین آن‌ها را در کنار بهترین باری‌سازان قرار داده است.

علاوه‌بر مواردی که به آن‌ها اشاره شد، Cyberpunk 2077 چالش جدیدی به همراه داشت: توسعه‌ برای پلتفرم‌های متعدد. برای مثال، Witcher 3 در ابتدا برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان منتشر شد؛ اما سایبرپانک باید برای ۳ کنسول نسل نهم یعنی پلی‌استیشن ۵ و اکس‌باکس سری اکس و اس هم منتشر شود. توسعه‌ی بازی برای این تعداد از پلتفرم‌های مختلف به صورت همزمان بسیار سخت و زمان‌بر است. بررسی و رفع جداگانه‌ی مشکلات هم کار را دشوارتر می‌کند. در واقع کامل کردن بازی در تاریخ جدید، تا حدودی معجزه است و نشان دهنده‌ی تجربه و کیفیت بالای سی‌دی پراجکت است.

بهتر است فعلا به سی‌دی پراجکتی که توانایی خود در ساخت شاهکار را چندین بار اثبات کرده است، اعتماد کنیم. با وجود زمان زیادی که صرف توسعه‌ی بازی‌ها می‌کنند، محتوای نهایی عالی است و همین آن‌ها را در کنار بهترین باری‌سازان قرار داده است. توسعه‌ی بازی برای این تعداد از پلتفرم‌های مختلف به صورت همزمان بسیار سخت و زمان‌بر است. بررسی و رفع جداگانه‌ی مشکلات هم کار را دشوارتر می‌کند. در واقع کامل کردن بازی در تاریخ جدید، تا حدودی معجزه است و نشان دهنده‌ی تجربه و کیفیت بالای سی‌دی پراجکت است.

شاید اشتباه اصلی سی‌دی پراجکت در مورد سایبرپانک، معرفی زودهنگام آن است. Cyberpunk 2077 بسیار پیش از آماده شدن کامل شرایط معرفی شد. مدت زیادی است که طرفداران منتظر بازی هستند و این باعث بیشتر شدن تاثیر منفی تاخیرها می‌شود. چیزی که در Death Stranding هم تا حدودی شاهدش بودیم. در واقع بازی‌بازان از صبر کردن خسته شده‌اند و کاملا هم حق دارند؛ اما به هرحال، برای تجربه‌ی یک بازی کامل و مطابق انتظار باید صبر داشت. فعلا تا زمان انتشار Cyberpunk 2077، می‌توان سرگرم تجربه‌ی Watch Dogs: Legion و Valhalla شد. البته کمی بعدتر هم Call of Duty: Black Ops Cold War و Spider-Man: Miles Morales در دسترس قرار خواهند گرفت. پس اگر مشکلی با تهیه‌ی این بازی‌ها ندارید، صبر کردن برای سایبرپانک تا حدودی برایتان راحت‌تر خواهد شد.

بازی Cyberpunk 2077 در تاریخ ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۹ (۱۰ دسامبر ۲۰۲۰ میلادی) برروی پلتفرم رایانه‌های شخصی، گوگل استدیا و کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و اکس‌باکس وان منتشر خواهد شد. نسخه‌ی مخصوص نسل بعدهمم مدتی بعد در دسترس قرار خواهد گرفت. با وجود اعلام تاریخ جدید، هنوز هم ممکن است بازی با مشکلاتی مواجه شود؛ اما احتمال آن بسیار کم است. در نهایت، صبر کردن برای تجربه‌ی یک بازی کامل به شکلی انتظارش را داریم بهتر از مواجه شدن با باگ‌ها و مشکلات فنی دیگر است.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: گیمفا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار